Egy sláger hihetetlen története

Forrás: Der Spiegel

              Sigma Boy –  Popsiker Oroszországból

nevtelen_1.jpg

2024 őszén egy szentpétervári zenei producer, Mihail Csertyiscsev a „Három hős” című orosz animációs sorozat zeneszerzője egy új, energikus dallamon dolgozott. A melódia egyszerű volt, mégis fülbemászó – egy öthangos motívum, melyet lánya, Szvetlana énekelt fel. A dal címe: Sigma Boy.

A „Sigma” kifejezés a közösségi médiában régóta divatos, főként olyan férfiakat jelöl, akik nem törődnek a társadalmi elvárásokkal.  Csertyiscsev számára ez nem ideológia volt, hanem trend. A dal gyors tempójú, 2 perc 14 másodperces, visszatérő refrénje: „Sigma, Sigma Boy, minden lány veled akar táncolni.”

A dalt végül két fiatal nő – a producer lánya, Betsy és barátnője, Maria – énekelte fel. Bár Oroszországban a Yandex zenestreaming-platformon sikert aratott, a nyugati világ alig figyelt fel rá. A producer már új zenéken dolgozott, amikor november 21-én valami megváltozott.

Egy müncheni 17 éves diák, Simon Both – TikTokon „Streichbruder” néven ismert – feltöltött egy videót, amelyben a Sigma Boy zenéjére táncolt és szaltózott a metróban. Ezzel a mozdulattal, egy sajátos kézmozdulattal (ujj a száj előtt, simítás az arcon), és egy mindössze 30 másodperces videóformátummal robbant be a globális TikTok-trendek közé.

Naponta több videót töltött fel, és a tartalmak gyorsan elterjedtek. Számlálás szerint 1 milliárd megtekintést ért el egy hónap alatt. A TikTok algoritmusai, a rövid formátum és a visszatérő vizuális gimmick (a kézmozdulat és a szaltó) kultikus elemmé tették. Spotify-on első helyet ért el a német és brit listákon, az amerikai Billboard „Hot Dance/Pop Songs” listáján a 7. helyig jutott, YouTube-on pedig 120 milliós nézettséget ért el – többet, mint Bruce Springsteen Born in the U.S.A. című dala.

Ugyanakkor felmerültek politikai gyanúk is. Az EU-parlament egyik képviselője, Nela Riehl (Volt) szerint a dal „prorussz” értékrendet és patriarchális világképet közvetít, egy „kulturális infiltrációs kísérletet” jelentve a nyugati fiatalok felé. Egyesek a dalban Oroszország „Softpower”-stratégiáját látják, mások csupán egy fülbemászó táncdalt.

Csertyiscsev állítja: nem foglalkozik politikával. Ő csak zenét ír – a szeretet üzenetével. Both pedig, aki közben több mint 950.000 követőt szerzett, már saját ruhamárkát indított, és csak a figyelmet hajszolja. A zenét már rég nem is hallgatja.

 

Címkék: kultura